Kobieta wybierająca książkę z biblioteczki.

Mamo, chcę mieć brata…

Autor:
Monika Jakubowicz
4 czerwca, 2021

Śmiało można powiedzieć, że każdy jedynak choć raz w życiu wyraził podobne życzenie. Kilkuletnie dzieci, odkrywając uroki zabaw z rówieśnikami i ograniczenia w kontaktach z dorosłymi, zaczynają pragnąć towarzystwa innych dzieci nie tylko w przedszkolu lub szkole, ale również na co dzień, w domu. Zwykle chcą mieć rodzeństwo tej samej płci. Najczęściej wyobrażają je sobie, jako podobne do nich, co w praktyce oznacza równolatka.

Mogą przy tym być świadome, że brat lub siostra urodzi się jako małe dziecko, ale w swoich oczekiwaniach jakby nie uwzględniają tej rzeczywistości. Kiedy proszą o rodzeństwo, to zwykle proszą o towarzystwo do zabawy. Oczywiście im starsze dziecko, tym lepiej zdaje sobie sprawę z rzeczywistości posiadania młodszego rodzeństwa. Ale do momentu narodzin brata lub siostry, dziecko na ogół nie zdaje sobie sprawy z tego, jakie uczucia mogą się wiązać z utratą jedynactwa.

Jak przygotować jedynaka na pojawienie się rodzeństwa?

Gdy rodzeństwo ma się pojawić na świecie, musimy naszego jedynaka do tego przygotować. Kiedy już jesteśmy tego pewni, należy dziecku powiedzieć, że będzie miało rodzeństwo. Należy mu powiedzieć, co w związku z tym się zmieni, np. mama nie będzie mogła się nim tak samo dużo zajmować, jak wcześniej,  ale więcej czasu będzie spędzało z tatą, babcią lub opiekunką. Należy powiedzieć również o najważniejszym – to jest o naszych uczuciach, o miłości do dziecka.

Jak dziecko może zareagować na pojawienie się niemowlęcia?

Dzieci zwykle bardzo interesują się rozwijającym się w brzuchu mamy dzidziusiem. Zadają pytania, dociekają, jak to było z nimi. Należy im odpowiadać w sposób prosty i prawdziwy. Oczywiście, na poziomie stosownym do wieku (zwykle jak i o co dziecko pyta, wskazuje nam ten poziom). Zdarzają się również inne reakcje. Dziecko, które już nie potrzebowało tak dużo uwagi ze strony matki, może stać się np. bardziej płaczliwe, marudne, lękowe. Może szukać częstszego z nią kontaktu. Bywa, że na zmianę jest miłe, a za chwilę złości się. Może się również zdarzyć, że dziecko jakby nie przyjmuje do wiadomości informacji o rodzeństwie, o nic nie pyta,  ale np. zaczyna gorzej spać lub być niegrzeczne w przedszkolu. Takie zachowania świadczą o odczuwanych przez nie lękach, zazdrości, również o złości w związku z nową sytuacją. Warto wtedy delikatnie i z akceptacją powiedzieć mu, że widzimy, co przeżywa. Dać wyraz tego, że ma prawo do takich uczuć. Jest to zresztą zachowanie, które przyda nam się również w przyszłości, kiedy rodzeństwo będzie już na świecie.

Jakie emocje przejawiać może jedynak po narodzeniu drugiego dziecka?

Bo, kiedy w domu pojawia się wymarzony brat lub siostra, następuje zderzenie wyobrażeń dziecka z rzeczywistością, a co za tym idzie rozczarowanie. Następuje ono zazwyczaj po początkowym zachwycie dzidziusiem, gotowości do pomagania, czy nawet chęci „zastąpienia mamy”. Okazuje się, że nowa rzeczywistość wygląda następująco – nowo narodzone rodzeństwo nie nadaje się na towarzysza zabaw, głośno płacze, jest ciągle nierozłączne z mamą, a w dodatku wszyscy dorośli w otoczeniu dziecka bardzo się maluchem interesują i zachwycają. Ponadto nasz dotychczasowy jedynak konfrontuje się z utratą swojej wyłącznej pozycji jedynego dziecka w domu. Musi zacząć dzielić się czasem, uwagą i uczuciami rodziców. Czy jednak wyłącznie traci? To od nas rodziców zależy, czy starsze dziecko odczuje wyłącznie straty, czy również korzyści. Dotychczasowy jedynak nadal pozostaje pierwszym dzieckiem swoich rodziców. Jest najstarszy i oprócz obowiązków dobrze, żeby miał przywileje z tego wynikające. Również przywileje w relacjach z rodzicami. To on może np. z tatą iść pobiegać lub pomóc w majsterkowaniu. Zresztą większa aktywność i przejęcie opieki nad starszym dzieckiem przez ojca jest w tej nowej sytuacji bardzo ważne. No i nie zapominajmy, że dziecko ma prawo przeżywać ból, zazdrość i złość z powodu tego co utraciło. Bywa, że w takiej sytuacji dzieci powracają do bardziej dziecinnych zachowań, z których już wyrosły (np. zaczynają się moczyć, nie chcą same spać lub jeść). Często jest to sposób na zyskanie uwagi rodziców. Rozwiązanie polega na poświęceniu dziecku uwagi w formie dostosowanej do jego wieku (np. rozmowa, zabawa, gra, sport, wyjście do kina).

Pamiętajmy również o tym, że posiadanie rodzeństwa na każdym etapie życia wzbogaca, ale często jego prawdziwą wartość odkrywamy dopiero w dorosłym życiu.

Czytaj również

Babcia i dziadek nie tylko od święta

Gdy milkną życzenia z okazji Dnia Babci i Dziadka i teksty recytowanych wierszyków, a kolorowe laurki trafiają na półki,  pojawia się przestrzeń do rozmowy o rodzinnych relacjach w pokoleniowym trójkącie – dziadkowie, rodzice i wnuki. Bo w tych relacjach zdarzają się  przecież trudności, pęknięcia i nieporozumienia. Między dziadkami a rodzicami,  w ich

Czytaj więcej >
Masaż Metodą Shantala – “Dotyk Miłości”

Jest to masaż szczególnie polecany niemowlętom i dzieciom, który można stosować od pierwszych dni życia dziecka, a wykonywać mogą go … przeszkoleni rodzice/opiekunowie 😊. Technika ta powstała w starożytnych Indiach, a w ostatnim czasie cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem w Europie,  m.in. ze względu na łatwość wykonywania oraz zadowalające efekty.  Wzmacnianie więzi rodzic –

Czytaj więcej >
Rzecz o czterech filarach przewodnictwa dorosłych

Czy wiesz, co pomaga rodzicom być dobrym przewodnikiem rodzinnego stada? Wg Jaspera Juula są cztery filary przewodnictwa dorosłych. Jakie? 1. Autorytet osobisty Niektórzy dorośli w naturalny sposób zyskują tzw. autorytet osobisty.  Opiera się on na „poczuciu własnej wartości, dobrej znajomości samego siebie, szacunku i zaufaniu do siebie

Czytaj więcej >
Rodzic – przywódca stada

Dzieci potrzebują rodziców jako przywódców stada, którzy pomogą im odnaleźć się w puszczy życia – dokładnie tak samo jak małe wilczki. Nasza rzeczywistość zmienia się z minuty na minutę, świat biegnie do przodu, a my próbujemy dotrzymać mu kroku. Wśród przemian, których doświadczamy w wielu sferach naszego życia, istotne wydają

Czytaj więcej >

Kontakt

Zdjęcie lokalizacji pracowni psychologicznej Ego na ulicy Murmańskiej

Praga Południe, Wawer, Wesoła, Rembertów, Ząbki, Gocław

Pracownia Psychologiczna Ego.
ul. Murmańska 6 lok. 5
04-203 Warszawa

Pracownia Psychologiczna Ego


NIP 952 135 35 62, REGON 017441219

Murmańska 6 lok. 5,
04-203 Warszawa
Nr konta: 54 1140 2004 0000 3802 7577 5722

Pracownia Psychologiczna Ego
Niepubliczna Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna

NIP 952 135 35 62, REGON 384083617
ul. Murmańska 6 lok. 5,
04-203 Warszawa

Masz pytanie?
Skontaktuj się z nami

Pracujemy online

Grafika pokazująca kobietę przy telefonie i smartfonie
Logotypy komunikatorów internetowych

Naszym Klientom proponujemy również konsultacje i terapię online. Jeśli nie możesz spotkać się z nami w gabinecie, przeczytaj jak korzystać z konsultacji zdalnych i umów się na wizytę.