Kobieta wybierająca książkę z biblioteczki.

Czego boją się dzieci?

Autor:
Monika Jakubowicz
4 czerwca, 2021

Czego boją się dzieci? Ciemności, burzy, duchów, boją się same zostawać w domu. Tego boją się prawie wszystkie. Ale bywa, że boją się i innych rzeczy. Wizyty u lekarza i dentysty, psów, owadów, wody. Czasem zupełnie czegoś dziwnego i nietypowego, co nam dorosłym wydaje się niezrozumiałe.

Kiedy dziecko się boi, jest nam go żal, chcemy mu pomóc, tłumaczymy, czasem denerwujemy się, kiedy nasze wysiłki nie przynoszą rezultatów i maluch lub starsze dziecko nadal jest przestraszone.

Duża część lęków jest typowa i charakterystyczna dla większości dzieci. Pojawia się naturalnie w pewnych okresach rozwojowych i mija wraz z ich zakończeniem.

Strach u dzieci zmienia się z wiekiem

Małe dzieci najczęściej boją się głośnych dźwięków, bólu, zwierząt, ciemnych pomieszczeń, pozostawienia samemu, nowych i nieznanych osób, miejsc i przedmiotów. Zwykle reagują płaczem lub krzykiem, chowaniem się, przytulaniem się czy wręcz „wczepianiem się” w rodzica. Nasilenie typowych lęków rozwojowych następuje pomiędzy drugim a szóstym rokiem życia.

Starsze dzieci zwykle boją się rzeczy bardziej abstrakcyjnych. Ciemności i związanych z nią tworów wyobraźni – duchów, potworów, wampirów. Postaci z filmów, gier i komiksów, a także zjawisk nadprzyrodzonych, śmierci, choroby, bycia zranionym.

Z czasem zaczynają się również pojawiać u dzieci obawy związane z samym sobą. Lęk przed niepowodzeniem, złą oceną, ośmieszeniem się, byciem uznanym za innego od rówieśników. Zwykle zbyt duże nasilenie lęku prowadzi do tego, że dziecko staje się nieśmiałe, zaczyna się wstydzić i martwić.

Jak postępować w przypadku takich typowych lęków rozwojowych? Przede wszystkim ważna jest nasza świadomość, że jest to normalne zjawisko i że nie mamy powodów do własnego niepokoju o stan dziecka. Warto też dzieci chronić przed nadmiarem wywołujących lęk sytuacji tak, aby mogły się z nimi oswajać i stopniowo do nich dorastać. Tłumaczenie i oczekiwanie, że dziecko „spojrzy na sprawę rozsądnie” na wiele się nie zda. Lepiej jest przyjąć, zrozumieć i zaakceptować uczucia dziecka. Pozwolić mu je przeżyć w naszej obecności i w ten sposób je uspokoić.

Bywa też, że dziecko znacznie bardziej i mocniej boi się pewnych sytuacji lub rzeczy, np. reaguje histerycznym płaczem przed każdą wizytą u lekarza, paniką na widok psa, bólami brzucha lub wysoką gorączką przed pójściem do szkoły lub na basen. Może to być wynikiem doznanego w tych sytuacjach urazu. Wtedy zwykle potrzeba czasu na przepracowanie silnych emocji a bywa, że i pomocy psychologa.

Jak dzieci radzą sobie z lękiem?

Można powiedzieć, że dzieci same „pracują” nad oswajaniem swoich lęków. Temu służą zabawy, w których dzieci lubią być straszone i same straszą innych. Również wiele bajek zawiera „straszne momenty”, z którymi w efekcie końcowym znakomicie radzi sobie bohater. Bywa, że dzieci „pracują” nad swoimi emocjami w zabawach, w których lalki wprowadzają w takie sytuacje, w których same się bały.

Kiedy lęk jest okazywany, ma szansę być opanowany. Lęk tłumiony i unikany zwykle prowadzi do pojawiania się reakcji nerwicowych – np. zaburzeń zachowania, objawów somatycznych, zaburzeń snu lub jedzenia.

Większość typowych dla danego okresu rozwojowego lęków z czasem mija. Są zastępowane przez nowe, które w mniejszym lub większym stopniu towarzyszą nam przez całe życie. Są to na ogół obawy związane z samooceną, sytuacją bytową, zdrowiem i życiem własnym i naszych bliskich.

Czytaj również

Babcia i dziadek nie tylko od święta

Gdy milkną życzenia z okazji Dnia Babci i Dziadka i teksty recytowanych wierszyków, a kolorowe laurki trafiają na półki,  pojawia się przestrzeń do rozmowy o rodzinnych relacjach w pokoleniowym trójkącie – dziadkowie, rodzice i wnuki. Bo w tych relacjach zdarzają się  przecież trudności, pęknięcia i nieporozumienia. Między dziadkami a rodzicami,  w ich

Czytaj więcej >
Masaż Metodą Shantala – “Dotyk Miłości”

Jest to masaż szczególnie polecany niemowlętom i dzieciom, który można stosować od pierwszych dni życia dziecka, a wykonywać mogą go … przeszkoleni rodzice/opiekunowie 😊. Technika ta powstała w starożytnych Indiach, a w ostatnim czasie cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem w Europie,  m.in. ze względu na łatwość wykonywania oraz zadowalające efekty.  Wzmacnianie więzi rodzic –

Czytaj więcej >
Rzecz o czterech filarach przewodnictwa dorosłych

Czy wiesz, co pomaga rodzicom być dobrym przewodnikiem rodzinnego stada? Wg Jaspera Juula są cztery filary przewodnictwa dorosłych. Jakie? 1. Autorytet osobisty Niektórzy dorośli w naturalny sposób zyskują tzw. autorytet osobisty.  Opiera się on na „poczuciu własnej wartości, dobrej znajomości samego siebie, szacunku i zaufaniu do siebie

Czytaj więcej >
Rodzic – przywódca stada

Dzieci potrzebują rodziców jako przywódców stada, którzy pomogą im odnaleźć się w puszczy życia – dokładnie tak samo jak małe wilczki. Nasza rzeczywistość zmienia się z minuty na minutę, świat biegnie do przodu, a my próbujemy dotrzymać mu kroku. Wśród przemian, których doświadczamy w wielu sferach naszego życia, istotne wydają

Czytaj więcej >

Kontakt

Zdjęcie lokalizacji pracowni psychologicznej Ego na ulicy Murmańskiej

Praga Południe, Wawer, Wesoła, Rembertów, Ząbki, Gocław

Pracownia Psychologiczna Ego.
ul. Murmańska 6 lok. 5
04-203 Warszawa

Pracownia Psychologiczna Ego


NIP 952 135 35 62, REGON 017441219

Murmańska 6 lok. 5,
04-203 Warszawa
Nr konta: 54 1140 2004 0000 3802 7577 5722

Pracownia Psychologiczna Ego
Niepubliczna Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna

NIP 952 135 35 62, REGON 384083617
ul. Murmańska 6 lok. 5,
04-203 Warszawa

Masz pytanie?
Skontaktuj się z nami

Pracujemy online

Grafika pokazująca kobietę przy telefonie i smartfonie
Logotypy komunikatorów internetowych

Naszym Klientom proponujemy również konsultacje i terapię online. Jeśli nie możesz spotkać się z nami w gabinecie, przeczytaj jak korzystać z konsultacji zdalnych i umów się na wizytę.