Kobieta wybierająca książkę z biblioteczki.

Jak rozmawiać z dziećmi o pandemii

19 listopada, 2020

Dziś odmieniamy słowa koronawirus we wszystkich przypadkach. Razem z tym słowem pojawia się szereg emocji i przeżyć. Problemy w pracy, strach o zdrowie swoje lub bliskich, poczucie osamotnienia. Dzieci także przeżywają sytuację i cierpią z powodu wprowadzanych obostrzeń. Izolacja, brak kontaktu z rówieśnikami, dziadkami powodują poczucie osamotnienia i lęk. Dzieci zazwyczaj nie mówią o emocjach, ale zaczynają zachowywać się inaczej – często będąc nadmiernie aktywne lub osowiałe, powodując problemy i konflikty. Warto zastanowić się czy trudne zachowania dziecka nie są wynikiem stresu spowodowanego zmianami trybu życia w pandemii. Jak więc mówić o wirusie z dziećmi?

Jak poruszać z dzieckiem trudne tematy

Po pierwsze zawsze szczerze. Nie obawiajmy się przyznać do własnych uczuć. Dzieci świetnie wyczuwają nasze stany emocjonalne i od razu wychwytują fałszywą nutę. Nie wahajmy się ujawniać, że się obawiamy lub złościmy na tę trudną dla wszystkich sytuację.

Po drugie odpowiadajmy na pytania krótko i adekwatnie do wieku dziecka. Nie ma potrzeby recenzować naukowych artykułów przedszkolakowi ani mówić, że wszystko będzie dobrze nastolatkowi. Z przedszkolakiem czytaj bajki (Zuzia w czasie pandemii albo Basia. Misiek Zdzisiek i głupi wirus link: https://basia.com.pl) i rysuj, z uczniem rozmawiaj i dopytuj co wie o wirusie i jak to rozumie, stwórzcie wspólnie grę w wirusa, zapytajcie starszych sąsiadów czy nie potrzebują pomocy; w rozmowie z nastolatkiem zaakcentuj fakt, że pandemia kiedyś osłabnie i rozwijaj społeczną odpowiedzialność, tłumacz po co należy przestrzegać obostrzeń, wspólnie weryfikujcie medialne doniesienia z faktami naukowymi.

Po trzecie spytajmy jak czuje się nasza pociecha, gdy słyszy o wirusie. Otworzenie rozmowy pytaniem, np.:  a co Ty myślisz o tym że zamknięto szkoły lub jak Ty myślisz co to jest ten wirus?, może pomóc zrozumieć nam jak tę sytuację przeżywa i rozumie dziecko. Nawet najmłodsze przedszkolaki mają swoje własne wyobrażenia na ten temat. Warto ich posłuchać, by przekonać się czego dziecko potrzebuje. Może zaskoczyć nas fakt, że maluchy martwią się o dziadków,  a nastolatki mimo lekcji online,  tęsknią za przyjaciółmi z klasy. Takie konkretne informacje mogą nam podpowiedzieć co zrobić, żeby pomóc dziecku przeżyć czas pandemii jak najmniej boleśnie.

Nie tylko rozmawiaj, ale również działaj

Zamieńmy słowa w czyny – myjmy razem ręce, nucąc lubianą piosenkę, okazujmy sobie wsparcie – proponujmy sąsiadom i rodzinie pomoc w zakupach choćby przez internet, odpuszczajmy spory o drobiazgi, pracujmy nad utrzymaniem stresu na bezpiecznym dla nas poziomie,  wykonując ćwiczenia fizyczne, relaksacyjne i często się przytulając. Nie zapominajmy o zabawie. Nie ma nic złego w odgrywaniu wirusa maskotkami, rysowaniu go czy wymyślaniu o nim żartów.

Zadbajmy o stałe punkty w codzienności – wprowadźmy plan dnia – nawet jeśli nie wiadomo, czy będzie można pójść do szkoły czy przedszkola, to świat będzie nadal przewidywalny i uporządkowany.

Czytaj również

Babcia i dziadek nie tylko od święta

Gdy milkną życzenia z okazji Dnia Babci i Dziadka i teksty recytowanych wierszyków, a kolorowe laurki trafiają na półki,  pojawia się przestrzeń do rozmowy o rodzinnych relacjach w pokoleniowym trójkącie – dziadkowie, rodzice i wnuki. Bo w tych relacjach zdarzają się  przecież trudności, pęknięcia i nieporozumienia. Między dziadkami a rodzicami,  w ich

Czytaj więcej >
Masaż Metodą Shantala – “Dotyk Miłości”

Jest to masaż szczególnie polecany niemowlętom i dzieciom, który można stosować od pierwszych dni życia dziecka, a wykonywać mogą go … przeszkoleni rodzice/opiekunowie 😊. Technika ta powstała w starożytnych Indiach, a w ostatnim czasie cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem w Europie,  m.in. ze względu na łatwość wykonywania oraz zadowalające efekty.  Wzmacnianie więzi rodzic –

Czytaj więcej >
Rzecz o czterech filarach przewodnictwa dorosłych

Czy wiesz, co pomaga rodzicom być dobrym przewodnikiem rodzinnego stada? Wg Jaspera Juula są cztery filary przewodnictwa dorosłych. Jakie? 1. Autorytet osobisty Niektórzy dorośli w naturalny sposób zyskują tzw. autorytet osobisty.  Opiera się on na „poczuciu własnej wartości, dobrej znajomości samego siebie, szacunku i zaufaniu do siebie

Czytaj więcej >
Rodzic – przywódca stada

Dzieci potrzebują rodziców jako przywódców stada, którzy pomogą im odnaleźć się w puszczy życia – dokładnie tak samo jak małe wilczki. Nasza rzeczywistość zmienia się z minuty na minutę, świat biegnie do przodu, a my próbujemy dotrzymać mu kroku. Wśród przemian, których doświadczamy w wielu sferach naszego życia, istotne wydają

Czytaj więcej >

Kontakt

Zdjęcie lokalizacji pracowni psychologicznej Ego na ulicy Murmańskiej

Praga Południe, Wawer, Wesoła, Rembertów, Ząbki, Gocław

Pracownia Psychologiczna Ego.
ul. Murmańska 6 lok. 5
04-203 Warszawa

Pracownia Psychologiczna Ego


NIP 952 135 35 62, REGON 017441219

Murmańska 6 lok. 5,
04-203 Warszawa
Nr konta: 54 1140 2004 0000 3802 7577 5722

Pracownia Psychologiczna Ego
Niepubliczna Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna

NIP 952 135 35 62, REGON 384083617
ul. Murmańska 6 lok. 5,
04-203 Warszawa

Masz pytanie?
Skontaktuj się z nami

Pracujemy online

Grafika pokazująca kobietę przy telefonie i smartfonie
Logotypy komunikatorów internetowych

Naszym Klientom proponujemy również konsultacje i terapię online. Jeśli nie możesz spotkać się z nami w gabinecie, przeczytaj jak korzystać z konsultacji zdalnych i umów się na wizytę.