Kobieta wybierająca książkę z biblioteczki.

Kilka pytań o dysleksję

Autor:
Ewa Szuchta-Grabarczyk
4 czerwca, 2021

Czy dysleksja jest dziedziczna?

Przyczyny dysleksji nie są w chwili obecnej określane w sposób jednoznaczny. Funkcjonuje równolegle kilka koncepcji etiologicznych, wzajemnie ze sobą powiązanych Koncepcja organiczna mówi o uszkodzeniach mózgu, genetyczna o dziedziczeniu zmian w centralnym układzie nerwowym. Pozostałe to koncepcja opóźnionego dojrzewania, hormonalna i psychodysleksji. Wyniki badań sugerują, że dziedziczne uwarunkowania dysleksji dotyczą 20-30 % dzieci dyslektycznych.

Dlaczego opinie psychologów bywają czasami opisowe i nie pada w nich słowo dysleksja/dysgrafia – nauczyciele nie zawsze wiedzą jak traktować opisany problem? Gdzie wówczas mają szukać pomocy?

Dysleksję rozpoznaje się u dzieci o co najmniej przeciętnym poziomie rozwoju umysłowego, u których trudności z zakresu nauki czytania i pisania mają specyficzną formę i nie ustępują w procesie standardowych oddziaływań edukacyjnych. Nie wszystkie rodzaje wspomnianych trudności są uwarunkowane dyslektycznie. Pierwsza diagnoza zazwyczaj ma charakter opisowy i stanowi punkt wyjścia do pracy. Rozpoznanie dysleksji następuje najczęściej po zakończeniu etapu nauczania początkowego. Nauczyciel powinien otrzymać pisemną opinię dotyczącą trudności ucznia, zawierającą zalecenia do pracy z dzieckiem. Może wyjaśniać swoje ewentualne wątpliwości, kontaktując się z osobą, która dziecko badała. Rodzic nie powinien przyjmować na siebie roli komentatora i osoby przekonywającej nauczycieli.

Czy z dysleksji się wyrasta ?

Sporadycznie tak. Zazwyczaj nie, chociaż dziecko może nauczyć się dawać sobie radę ze swoimi problemami, np. konieczność czytania zastępuje innymi metodami zdobywania  informacji, komputer poprawia błędy ortograficzne. Dorośli dyslektycy wybierają formy i dziedziny życia zawodowego, w której dysleksja im nie przeszkadza, a nawet pomaga (ponieważ dysleksja to nie tylko specyficzne trudności, ale również specyficzne zdolności). Czy ćwiczenia polegające na wielokrotnym przepisywaniu tekstów, dyktandach, głośnym czytaniu, pomagają uporać się z dysleksją?

W pracy z dzieckiem dyslektycznym stosuje się obecnie skuteczniejsze, przyjemniejsze formy terapii, bazujące na współczesnej wiedzy medycznej i psychologicznej. Przy spełnieniu pewnych warunków przepisywanie tekstów i głośne czytanie mogą być pomocne, jednakże dobór metod należy konsultować z reedukatorem. Dyktanda należy traktować raczej jako formę sprawdzianu.

Czytaj również

Babcia i dziadek nie tylko od święta

Gdy milkną życzenia z okazji Dnia Babci i Dziadka i teksty recytowanych wierszyków, a kolorowe laurki trafiają na półki,  pojawia się przestrzeń do rozmowy o rodzinnych relacjach w pokoleniowym trójkącie – dziadkowie, rodzice i wnuki. Bo w tych relacjach zdarzają się  przecież trudności, pęknięcia i nieporozumienia. Między dziadkami a rodzicami,  w ich

Czytaj więcej >
Masaż Metodą Shantala – “Dotyk Miłości”

Jest to masaż szczególnie polecany niemowlętom i dzieciom, który można stosować od pierwszych dni życia dziecka, a wykonywać mogą go … przeszkoleni rodzice/opiekunowie 😊. Technika ta powstała w starożytnych Indiach, a w ostatnim czasie cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem w Europie,  m.in. ze względu na łatwość wykonywania oraz zadowalające efekty.  Wzmacnianie więzi rodzic –

Czytaj więcej >
Rzecz o czterech filarach przewodnictwa dorosłych

Czy wiesz, co pomaga rodzicom być dobrym przewodnikiem rodzinnego stada? Wg Jaspera Juula są cztery filary przewodnictwa dorosłych. Jakie? 1. Autorytet osobisty Niektórzy dorośli w naturalny sposób zyskują tzw. autorytet osobisty.  Opiera się on na „poczuciu własnej wartości, dobrej znajomości samego siebie, szacunku i zaufaniu do siebie

Czytaj więcej >
Rodzic – przywódca stada

Dzieci potrzebują rodziców jako przywódców stada, którzy pomogą im odnaleźć się w puszczy życia – dokładnie tak samo jak małe wilczki. Nasza rzeczywistość zmienia się z minuty na minutę, świat biegnie do przodu, a my próbujemy dotrzymać mu kroku. Wśród przemian, których doświadczamy w wielu sferach naszego życia, istotne wydają

Czytaj więcej >

Kontakt

Zdjęcie lokalizacji pracowni psychologicznej Ego na ulicy Murmańskiej

Praga Południe, Wawer, Wesoła, Rembertów, Ząbki, Gocław

Pracownia Psychologiczna Ego.
ul. Murmańska 6 lok. 5
04-203 Warszawa

Pracownia Psychologiczna Ego


NIP 952 135 35 62, REGON 017441219

Murmańska 6 lok. 5,
04-203 Warszawa
Nr konta: 54 1140 2004 0000 3802 7577 5722

Pracownia Psychologiczna Ego
Niepubliczna Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna

NIP 952 135 35 62, REGON 384083617
ul. Murmańska 6 lok. 5,
04-203 Warszawa

Masz pytanie?
Skontaktuj się z nami

Pracujemy online

Grafika pokazująca kobietę przy telefonie i smartfonie
Logotypy komunikatorów internetowych

Naszym Klientom proponujemy również konsultacje i terapię online. Jeśli nie możesz spotkać się z nami w gabinecie, przeczytaj jak korzystać z konsultacji zdalnych i umów się na wizytę.