Kobieta wybierająca książkę z biblioteczki.

Moje dziecko jest niegrzeczne

Autor:
Monika Jakubowicz
4 czerwca, 2021

Niejeden rodzic raz na jakiś czas wyraża podobną skargę. „Tyle mam spraw na głowie i jeszcze moje dziecko źle się zachowuje” – pojawia się pełna złości i bezradności myśl. Od niej już niedaleko do oceny – m o j e   d z i e c k o  j e s t  z ł e.  A ta z kolei prowadzi do często nieuświadomionej, pełnej poczucia winy myśli – j e s t e m   z ł y m  r o d z i c e m.

 Pojawia się poczucie, że natychmiast trzeba coś z tym zrobić, zwłaszcza że są skargi ze szkoły, przedszkola lub sami przestajemy sobie dawać radę. I często to, co robimy pod wpływem poczucia winy, złości lub bezradności nie na wiele się zdaje… Na przykład kolejne kary, zakazy i nakazy.

Może zatem następnym razem warto zadać sobie pytanie, o co właściwie chodzi, co  znaczy  to „złe zachowanie” naszego dziecka? Co ono chce nam w ten sposób powiedzieć? Bo na ogół „złe zachowanie” jest ważnym dziecięcym komunikatem. Komunikatem o uczuciach, potrzebach, przeżywanym cierpieniu, których dziecko nie potrafi wyrazić inaczej.

Jak zachowuje się nasze dziecko, gdy mówimy, że jest “niegrzeczne”?

„Złe zachowanie” większości dzieci wygląda podobnie. Jego forma zmienia się oczywiście wraz z dorastaniem naszej pociechy, ale istota tego, co uważamy w zachowaniu dziecka za „złe”, na ogół pozostaje niezmienna. „Złe zachowanie” można by najprościej zdefiniować jako wszystko to, co nam się nie podoba, jest trudne do zaakceptowania, jest uciążliwe lub kłopotliwe. To wszystko, co nas irytuje lub złości w jego postępowaniu. Ale to też zachowanie niezgodne z przyjętymi przez nas normami, a także uznawane w jakiś sposób za niedobre lub niebezpieczne dla samego dziecka. Przykładem zachowania powszechnie uznawanego za „złe” jest nieposłuszeństwo wyrażające się odmową wykonywania poleceń lub nieprzestrzeganie zakazów. Ale to też wiele innych częstych u dzieci zachowań, np. hałasowanie, bicie się z innymi dziećmi, problemy z nauką, przeklinanie, itp. Warto się też zastanowić, czy wszystkie z zachowań uznawanych za „złe” są takimi w istocie z punktu widzenia procesów rozwojowych dziecka. Gdy nasz malec głośno krzyczy, biega, chce zaglądać do każdej szafki i malować po ścianach, to warto zadać sobie pytanie, czy jest on niegrzeczny, czy jest to jego sposób poznawania świata?

Dlaczego dziecko źle się zachowuje?

Wracając do postawionego wcześniej pytania o znaczenie zachowania, możemy powiedzieć, że dużo dziecięcych „złych zachowań” jest jedyną dostępną dziecku na danym poziomie rozwoju formą wyrazu takich uczuć jak złość, wściekłość, zazdrość. Są to uczucia, które przeżywa każdy. Same w sobie nie są ani złe, ani dobre, ale powszechnie raczej uważane za takie, „którymi nie ma co się chwalić”. Dziecko musi się dopiero nauczyć jak je przeżywać i jak je wyrażać w akceptowanej społecznie formie, np. poprzez mówienie o nich. Złe” zachowanie może też być wyrazem innych dziecięcych uczuć i potrzeb. Może świadczyć o przeżywanym smutku lub lęku, o potrzebie uwagi i kontaktu z dorosłymi. I w tym ostatnim przypadku jest niezwykle skuteczne, bo każdy rodzic w końcu zareaguje, kiedy jego dziecko jest nieznośne. A dla dziecka lepszy jest kontakt i uwaga dorosłego nawet w negatywnej formie, niż ich brak. Wiedząc o tym, może lepiej zacząć poświęcać dziecku czas, zanim „upomni się” o niego brojąc w szkole, dostając złe stopnie, bijąc się z kolegami.

Warto dodać, że często też „złe zachowanie” jest formą poszukiwania przez dziecko granic, ram i oparcia w dorosłych. Jest wyrazem potrzeby doświadczenia ich siły, wytrzymałości i akceptacji dziecka z jego wszystkimi, nawet najbardziej trudnymi do zniesienia uczuciami. Dziecko poszukuje w ten sposób akceptacji siebie – jego osoby, co nie znaczy akceptacji każdego zachowania. Proces wychowania, to między innymi sztuka uczenia dziecka rozpoznawania własnych pragnień i emocji i uczenie go wyrażania ich z szacunkiem dla uczuć i potrzeb innych osób.

Czytaj również

Babcia i dziadek nie tylko od święta

Gdy milkną życzenia z okazji Dnia Babci i Dziadka i teksty recytowanych wierszyków, a kolorowe laurki trafiają na półki,  pojawia się przestrzeń do rozmowy o rodzinnych relacjach w pokoleniowym trójkącie – dziadkowie, rodzice i wnuki. Bo w tych relacjach zdarzają się  przecież trudności, pęknięcia i nieporozumienia. Między dziadkami a rodzicami,  w ich

Czytaj więcej >
Masaż Metodą Shantala – “Dotyk Miłości”

Jest to masaż szczególnie polecany niemowlętom i dzieciom, który można stosować od pierwszych dni życia dziecka, a wykonywać mogą go … przeszkoleni rodzice/opiekunowie 😊. Technika ta powstała w starożytnych Indiach, a w ostatnim czasie cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem w Europie,  m.in. ze względu na łatwość wykonywania oraz zadowalające efekty.  Wzmacnianie więzi rodzic –

Czytaj więcej >
Rzecz o czterech filarach przewodnictwa dorosłych

Czy wiesz, co pomaga rodzicom być dobrym przewodnikiem rodzinnego stada? Wg Jaspera Juula są cztery filary przewodnictwa dorosłych. Jakie? 1. Autorytet osobisty Niektórzy dorośli w naturalny sposób zyskują tzw. autorytet osobisty.  Opiera się on na „poczuciu własnej wartości, dobrej znajomości samego siebie, szacunku i zaufaniu do siebie

Czytaj więcej >
Rodzic – przywódca stada

Dzieci potrzebują rodziców jako przywódców stada, którzy pomogą im odnaleźć się w puszczy życia – dokładnie tak samo jak małe wilczki. Nasza rzeczywistość zmienia się z minuty na minutę, świat biegnie do przodu, a my próbujemy dotrzymać mu kroku. Wśród przemian, których doświadczamy w wielu sferach naszego życia, istotne wydają

Czytaj więcej >

Kontakt

Zdjęcie lokalizacji pracowni psychologicznej Ego na ulicy Murmańskiej

Praga Południe, Wawer, Wesoła, Rembertów, Ząbki, Gocław

Pracownia Psychologiczna Ego.
ul. Murmańska 6 lok. 5
04-203 Warszawa

Pracownia Psychologiczna Ego


NIP 952 135 35 62, REGON 017441219

Murmańska 6 lok. 5,
04-203 Warszawa
Nr konta: 54 1140 2004 0000 3802 7577 5722

Pracownia Psychologiczna Ego
Niepubliczna Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna

NIP 952 135 35 62, REGON 384083617
ul. Murmańska 6 lok. 5,
04-203 Warszawa

Masz pytanie?
Skontaktuj się z nami

Pracujemy online

Grafika pokazująca kobietę przy telefonie i smartfonie
Logotypy komunikatorów internetowych

Naszym Klientom proponujemy również konsultacje i terapię online. Jeśli nie możesz spotkać się z nami w gabinecie, przeczytaj jak korzystać z konsultacji zdalnych i umów się na wizytę.