Kobieta wybierająca książkę z biblioteczki.

Sprawdź, czy Twoje dziecko ma trudności w sferze integracji sensorycznej?

Autor:
Zespół Ego
4 czerwca, 2021

Aby rozpoznawać świat i sprawnie się w nim poruszać, trafnie reagując na wielość napływających bodźców, trzeba wcześniej prawidłowo odzwierciedlać świat. Takie odzwierciedlanie świata odbywa się poprzez narządy zmysłów, informacje, z których docierają do właściwych części mózgu. Tam następuje ich składanie w spójny obraz otaczającej rzeczywistości. Aby  był on spójny, a  odpowiedź adekwatna, wszystkie informacje docierające poprzez narządy zmysłów do układu nerwowego muszą zostać prawidłowo połączone – zintegrowane. Proces ten nazywa się integracją sensoryczną.

Jakie zmysły współpracują ze sobą u dziecka i jakie symptomy wskazują na brak właściwej integracji sensorycznej?

 O tym, że posiadamy zmysł wzroku, węchu, smaku, słuchu czy dotyku wie każdy. Mniej znany, a niemniej ważny dla prawidłowego funkcjonowania,  jest zmysł równowagi i czucia głębokiego (priopriocepcji). Razem ze zmysłem dotyku tworzą one zestaw najbardziej podstawowych zmysłów. Współpracując z pozostałymi,  decydują o prawidłowym funkcjonowaniu.

Jeżeli któryś z tych układów funkcjonuje niewłaściwie, u dzieci pojawiają się charakterystyczne trudności. 

Do występujących najczęściej należą

  •  zaburzenia napięcia mięśniowego
  • nadruchliwość, niepokój dziecka
  • trudności w zakresie koncentracji uwagi
  •  niezgrabność, „gapowatość”  ruchowa pociągająca za sobą kłopoty w opanowaniu rozmaitych umiejętności ruchowych
  •  nadwrażliwość dotykowa
  •  nadwrażliwość na dźwięki, hałas, światło

Diagnostyka zaburzeń integracji sensorycznej

Aby stwierdzić trudności w sferze integracji sensorycznej, należy zawsze wykonać specjalne badania diagnostyczne. Ważne są również obserwacje rodziców i nauczycieli.

Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej

  • szybko się męczą,
  • często się potykają, przewracają, wpadają na rozmaite przeszkody, mówi się o nich, że potykają się o własne nogi
  • mają trudności z manipulowaniem różnymi przedmiotami; często źle radzą sobie z samodzielnym jedzeniem, długo nieprawidłowo trzymają sztućce, nie lubią rysować, malować, wycinać i zwykle nie najlepiej radzą sobie z tymi zadaniami, często niewłaściwie chwytając kredki, nożyczki
  •  starsze dzieci często źle trzymają długopis, ich pismo jest niezdarne, niestaranne
  •  unikają aktywności ruchowej, zabaw ruchowych, często mają trudności z opanowaniem umiejętności gry w piłkę, jazdy na rowerze, na nartach
  •  nie lubią się huśtać i kręcić na karuzeli lub – przeciwnie – bardzo lubią
  • są ruchliwe, kręcą się, wiercą, często coś psują, upuszczają przedmioty
  • bardzo często zmieniają aktywności, często mówi się o nich, że pracują niestarannie, a ich
  • motywacja do osiągania sukcesów jest niska
  • mają trudności z wysłuchaniem poleceń nauczyciela
  • zwykle unikają zabaw w grupie, mają trudności z nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami, robiąc wrażenie nieśmiałych i aspołecznych
  • z trudem opanowują umiejętność pisania i czytania
  • mają uporczywe, trudne do skorygowania wady wymowy
  • mają kłopoty z samodzielnym ubieraniem się, szczególnie nie lubią zakładać nowych ubrań, skarżą się, że ubrania je drapią
  • mają swoje ulubione potrawy i nie lubią próbować nowych
  • zatykają uszy, słysząc pewne dźwięki, nie znoszą hałasu

Jeżeli wśród wymienionych, rozpoznajesz kilka cech charakterystycznych dla Twojego dziecka, sprawdź, czy nie ma ono trudności w sferze integracji sensorycznej.

Czytaj również

Babcia i dziadek nie tylko od święta

Gdy milkną życzenia z okazji Dnia Babci i Dziadka i teksty recytowanych wierszyków, a kolorowe laurki trafiają na półki,  pojawia się przestrzeń do rozmowy o rodzinnych relacjach w pokoleniowym trójkącie – dziadkowie, rodzice i wnuki. Bo w tych relacjach zdarzają się  przecież trudności, pęknięcia i nieporozumienia. Między dziadkami a rodzicami,  w ich

Czytaj więcej >
Masaż Metodą Shantala – “Dotyk Miłości”

Jest to masaż szczególnie polecany niemowlętom i dzieciom, który można stosować od pierwszych dni życia dziecka, a wykonywać mogą go … przeszkoleni rodzice/opiekunowie 😊. Technika ta powstała w starożytnych Indiach, a w ostatnim czasie cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem w Europie,  m.in. ze względu na łatwość wykonywania oraz zadowalające efekty.  Wzmacnianie więzi rodzic –

Czytaj więcej >
Rzecz o czterech filarach przewodnictwa dorosłych

Czy wiesz, co pomaga rodzicom być dobrym przewodnikiem rodzinnego stada? Wg Jaspera Juula są cztery filary przewodnictwa dorosłych. Jakie? 1. Autorytet osobisty Niektórzy dorośli w naturalny sposób zyskują tzw. autorytet osobisty.  Opiera się on na „poczuciu własnej wartości, dobrej znajomości samego siebie, szacunku i zaufaniu do siebie

Czytaj więcej >
Rodzic – przywódca stada

Dzieci potrzebują rodziców jako przywódców stada, którzy pomogą im odnaleźć się w puszczy życia – dokładnie tak samo jak małe wilczki. Nasza rzeczywistość zmienia się z minuty na minutę, świat biegnie do przodu, a my próbujemy dotrzymać mu kroku. Wśród przemian, których doświadczamy w wielu sferach naszego życia, istotne wydają

Czytaj więcej >

Kontakt

Zdjęcie lokalizacji pracowni psychologicznej Ego na ulicy Murmańskiej

Praga Południe, Wawer, Wesoła, Rembertów, Ząbki, Gocław

Pracownia Psychologiczna Ego.
ul. Murmańska 6 lok. 5
04-203 Warszawa

Pracownia Psychologiczna Ego


NIP 952 135 35 62, REGON 017441219

Murmańska 6 lok. 5,
04-203 Warszawa
Nr konta: 54 1140 2004 0000 3802 7577 5722

Pracownia Psychologiczna Ego
Niepubliczna Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna

NIP 952 135 35 62, REGON 384083617
ul. Murmańska 6 lok. 5,
04-203 Warszawa

Masz pytanie?
Skontaktuj się z nami

Pracujemy online

Grafika pokazująca kobietę przy telefonie i smartfonie
Logotypy komunikatorów internetowych

Naszym Klientom proponujemy również konsultacje i terapię online. Jeśli nie możesz spotkać się z nami w gabinecie, przeczytaj jak korzystać z konsultacji zdalnych i umów się na wizytę.