Kobieta wybierająca książkę z biblioteczki.

Jak rozmawiać z dziećmi o pandemii

19 listopada, 2020

Dziś odmieniamy słowa koronawirus we wszystkich przypadkach. Razem z tym słowem pojawia się szereg emocji i przeżyć. Problemy w pracy, strach o zdrowie swoje lub bliskich, poczucie osamotnienia. Dzieci także przeżywają sytuację i cierpią z powodu wprowadzanych obostrzeń. Izolacja, brak kontaktu z rówieśnikami, dziadkami powodują poczucie osamotnienia i lęk. Dzieci zazwyczaj nie mówią o emocjach, ale zaczynają zachowywać się inaczej – często będąc nadmiernie aktywne lub osowiałe, powodując problemy i konflikty. Warto zastanowić się czy trudne zachowania dziecka nie są wynikiem stresu spowodowanego zmianami trybu życia w pandemii. Jak więc mówić o wirusie z dziećmi?

Jak poruszać z dzieckiem trudne tematy

Po pierwsze zawsze szczerze. Nie obawiajmy się przyznać do własnych uczuć. Dzieci świetnie wyczuwają nasze stany emocjonalne i od razu wychwytują fałszywą nutę. Nie wahajmy się ujawniać, że się obawiamy lub złościmy na tę trudną dla wszystkich sytuację.

Po drugie odpowiadajmy na pytania krótko i adekwatnie do wieku dziecka. Nie ma potrzeby recenzować naukowych artykułów przedszkolakowi ani mówić, że wszystko będzie dobrze nastolatkowi. Z przedszkolakiem czytaj bajki (Zuzia w czasie pandemii albo Basia. Misiek Zdzisiek i głupi wirus link: https://basia.com.pl) i rysuj, z uczniem rozmawiaj i dopytuj co wie o wirusie i jak to rozumie, stwórzcie wspólnie grę w wirusa, zapytajcie starszych sąsiadów czy nie potrzebują pomocy; w rozmowie z nastolatkiem zaakcentuj fakt, że pandemia kiedyś osłabnie i rozwijaj społeczną odpowiedzialność, tłumacz po co należy przestrzegać obostrzeń, wspólnie weryfikujcie medialne doniesienia z faktami naukowymi.

Po trzecie spytajmy jak czuje się nasza pociecha, gdy słyszy o wirusie. Otworzenie rozmowy pytaniem, np.:  a co Ty myślisz o tym że zamknięto szkoły lub jak Ty myślisz co to jest ten wirus?, może pomóc zrozumieć nam jak tę sytuację przeżywa i rozumie dziecko. Nawet najmłodsze przedszkolaki mają swoje własne wyobrażenia na ten temat. Warto ich posłuchać, by przekonać się czego dziecko potrzebuje. Może zaskoczyć nas fakt, że maluchy martwią się o dziadków,  a nastolatki mimo lekcji online,  tęsknią za przyjaciółmi z klasy. Takie konkretne informacje mogą nam podpowiedzieć co zrobić, żeby pomóc dziecku przeżyć czas pandemii jak najmniej boleśnie.

Nie tylko rozmawiaj, ale również działaj

Zamieńmy słowa w czyny – myjmy razem ręce, nucąc lubianą piosenkę, okazujmy sobie wsparcie – proponujmy sąsiadom i rodzinie pomoc w zakupach choćby przez internet, odpuszczajmy spory o drobiazgi, pracujmy nad utrzymaniem stresu na bezpiecznym dla nas poziomie,  wykonując ćwiczenia fizyczne, relaksacyjne i często się przytulając. Nie zapominajmy o zabawie. Nie ma nic złego w odgrywaniu wirusa maskotkami, rysowaniu go czy wymyślaniu o nim żartów.

Zadbajmy o stałe punkty w codzienności – wprowadźmy plan dnia – nawet jeśli nie wiadomo, czy będzie można pójść do szkoły czy przedszkola, to świat będzie nadal przewidywalny i uporządkowany.

Czytaj również

Masaż Metodą Shantala – “Dotyk Miłości”

Jest to masaż szczególnie polecany niemowlętom i dzieciom, który można stosować od pierwszych dni życia dziecka, a wykonywać mogą go … przeszkoleni rodzice/opiekunowie 😊. Technika ta powstała w starożytnych Indiach, a w ostatnim czasie cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem w Europie,  m.in. ze względu na łatwość wykonywania oraz zadowalające efekty.  Wzmacnianie więzi rodzic –

Czytaj więcej >
Rzecz o czterech filarach przewodnictwa dorosłych

Czy wiesz, co pomaga rodzicom być dobrym przewodnikiem rodzinnego stada? Wg Jaspera Juula są cztery filary przewodnictwa dorosłych. Jakie? 1. Autorytet osobisty Niektórzy dorośli w naturalny sposób zyskują tzw. autorytet osobisty.  Opiera się on na „poczuciu własnej wartości, dobrej znajomości samego siebie, szacunku i zaufaniu do siebie

Czytaj więcej >
Rodzic – przywódca stada

Dzieci potrzebują rodziców jako przywódców stada, którzy pomogą im odnaleźć się w puszczy życia – dokładnie tak samo jak małe wilczki. Nasza rzeczywistość zmienia się z minuty na minutę, świat biegnie do przodu, a my próbujemy dotrzymać mu kroku. Wśród przemian, których doświadczamy w wielu sferach naszego życia, istotne wydają

Czytaj więcej >
Rodzicielstwo

O przekonaniach i mitach dotyczących dzieci i ich wychowania Rodzicielstwo wcale nie rozpoczyna się z chwilą, kiedy po raz pierwszy przychodzi nam nakarmić, przewinąć czy wykąpać nasze nowo narodzone dziecko. Nasze rodzicielstwo zaczyna się długo, długo wcześniej… Dokładnie wtedy, kiedy zaczyna się historia naszej rodziny.

Czytaj więcej >

Kontakt

Zdjęcie lokalizacji pracowni psychologicznej Ego na ulicy Murmańskiej

Praga Południe, Wawer, Wesoła, Rembertów, Ząbki, Gocław

Pracownia Psychologiczna Ego.
ul. Murmańska 6 lok. 5
04-203 Warszawa

Pracownia Psychologiczna Ego


NIP 952 135 35 62, REGON 017441219

Murmańska 6 lok. 5,
04-203 Warszawa
Nr konta: 54 1140 2004 0000 3802 7577 5722

Pracownia Psychologiczna Ego
Niepubliczna Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna

NIP 952 135 35 62, REGON 384083617
ul. Murmańska 6 lok. 5,
04-203 Warszawa

Masz pytanie?
Skontaktuj się z nami

Pracujemy online

Grafika pokazująca kobietę przy telefonie i smartfonie
Logotypy komunikatorów internetowych

Naszym Klientom proponujemy również konsultacje i terapię online. Jeśli nie możesz spotkać się z nami w gabinecie, przeczytaj jak korzystać z konsultacji zdalnych i umów się na wizytę.