Kobieta wybierająca książkę z biblioteczki.

Sprawdź, czy Twoje dziecko ma trudności w sferze integracji sensorycznej?

Autor:
Zespół Ego
4 czerwca, 2021

Aby rozpoznawać świat i sprawnie się w nim poruszać, trafnie reagując na wielość napływających bodźców, trzeba wcześniej prawidłowo odzwierciedlać świat. Takie odzwierciedlanie świata odbywa się poprzez narządy zmysłów, informacje, z których docierają do właściwych części mózgu. Tam następuje ich składanie w spójny obraz otaczającej rzeczywistości. Aby  był on spójny, a  odpowiedź adekwatna, wszystkie informacje docierające poprzez narządy zmysłów do układu nerwowego muszą zostać prawidłowo połączone – zintegrowane. Proces ten nazywa się integracją sensoryczną.

Jakie zmysły współpracują ze sobą u dziecka i jakie symptomy wskazują na brak właściwej integracji sensorycznej?

 O tym, że posiadamy zmysł wzroku, węchu, smaku, słuchu czy dotyku wie każdy. Mniej znany, a niemniej ważny dla prawidłowego funkcjonowania,  jest zmysł równowagi i czucia głębokiego (priopriocepcji). Razem ze zmysłem dotyku tworzą one zestaw najbardziej podstawowych zmysłów. Współpracując z pozostałymi,  decydują o prawidłowym funkcjonowaniu.

Jeżeli któryś z tych układów funkcjonuje niewłaściwie, u dzieci pojawiają się charakterystyczne trudności. 

Do występujących najczęściej należą

  •  zaburzenia napięcia mięśniowego
  • nadruchliwość, niepokój dziecka
  • trudności w zakresie koncentracji uwagi
  •  niezgrabność, „gapowatość”  ruchowa pociągająca za sobą kłopoty w opanowaniu rozmaitych umiejętności ruchowych
  •  nadwrażliwość dotykowa
  •  nadwrażliwość na dźwięki, hałas, światło

Diagnostyka zaburzeń integracji sensorycznej

Aby stwierdzić trudności w sferze integracji sensorycznej, należy zawsze wykonać specjalne badania diagnostyczne. Ważne są również obserwacje rodziców i nauczycieli.

Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej

  • szybko się męczą,
  • często się potykają, przewracają, wpadają na rozmaite przeszkody, mówi się o nich, że potykają się o własne nogi
  • mają trudności z manipulowaniem różnymi przedmiotami; często źle radzą sobie z samodzielnym jedzeniem, długo nieprawidłowo trzymają sztućce, nie lubią rysować, malować, wycinać i zwykle nie najlepiej radzą sobie z tymi zadaniami, często niewłaściwie chwytając kredki, nożyczki
  •  starsze dzieci często źle trzymają długopis, ich pismo jest niezdarne, niestaranne
  •  unikają aktywności ruchowej, zabaw ruchowych, często mają trudności z opanowaniem umiejętności gry w piłkę, jazdy na rowerze, na nartach
  •  nie lubią się huśtać i kręcić na karuzeli lub – przeciwnie – bardzo lubią
  • są ruchliwe, kręcą się, wiercą, często coś psują, upuszczają przedmioty
  • bardzo często zmieniają aktywności, często mówi się o nich, że pracują niestarannie, a ich
  • motywacja do osiągania sukcesów jest niska
  • mają trudności z wysłuchaniem poleceń nauczyciela
  • zwykle unikają zabaw w grupie, mają trudności z nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami, robiąc wrażenie nieśmiałych i aspołecznych
  • z trudem opanowują umiejętność pisania i czytania
  • mają uporczywe, trudne do skorygowania wady wymowy
  • mają kłopoty z samodzielnym ubieraniem się, szczególnie nie lubią zakładać nowych ubrań, skarżą się, że ubrania je drapią
  • mają swoje ulubione potrawy i nie lubią próbować nowych
  • zatykają uszy, słysząc pewne dźwięki, nie znoszą hałasu

Jeżeli wśród wymienionych, rozpoznajesz kilka cech charakterystycznych dla Twojego dziecka, sprawdź, czy nie ma ono trudności w sferze integracji sensorycznej.

Czytaj również

Masaż Metodą Shantala – “Dotyk Miłości”

Jest to masaż szczególnie polecany niemowlętom i dzieciom, który można stosować od pierwszych dni życia dziecka, a wykonywać mogą go … przeszkoleni rodzice/opiekunowie 😊. Technika ta powstała w starożytnych Indiach, a w ostatnim czasie cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem w Europie,  m.in. ze względu na łatwość wykonywania oraz zadowalające efekty.  Wzmacnianie więzi rodzic –

Czytaj więcej >
Rzecz o czterech filarach przewodnictwa dorosłych

Czy wiesz, co pomaga rodzicom być dobrym przewodnikiem rodzinnego stada? Wg Jaspera Juula są cztery filary przewodnictwa dorosłych. Jakie? 1. Autorytet osobisty Niektórzy dorośli w naturalny sposób zyskują tzw. autorytet osobisty.  Opiera się on na „poczuciu własnej wartości, dobrej znajomości samego siebie, szacunku i zaufaniu do siebie

Czytaj więcej >
Rodzic – przywódca stada

Dzieci potrzebują rodziców jako przywódców stada, którzy pomogą im odnaleźć się w puszczy życia – dokładnie tak samo jak małe wilczki. Nasza rzeczywistość zmienia się z minuty na minutę, świat biegnie do przodu, a my próbujemy dotrzymać mu kroku. Wśród przemian, których doświadczamy w wielu sferach naszego życia, istotne wydają

Czytaj więcej >
Rodzicielstwo

O przekonaniach i mitach dotyczących dzieci i ich wychowania Rodzicielstwo wcale nie rozpoczyna się z chwilą, kiedy po raz pierwszy przychodzi nam nakarmić, przewinąć czy wykąpać nasze nowo narodzone dziecko. Nasze rodzicielstwo zaczyna się długo, długo wcześniej… Dokładnie wtedy, kiedy zaczyna się historia naszej rodziny.

Czytaj więcej >

Kontakt

Zdjęcie lokalizacji pracowni psychologicznej Ego na ulicy Murmańskiej

Praga Południe, Wawer, Wesoła, Rembertów, Ząbki, Gocław

Pracownia Psychologiczna Ego.
ul. Murmańska 6 lok. 5
04-203 Warszawa

Pracownia Psychologiczna Ego


NIP 952 135 35 62, REGON 017441219

Murmańska 6 lok. 5,
04-203 Warszawa
Nr konta: 54 1140 2004 0000 3802 7577 5722

Pracownia Psychologiczna Ego
Niepubliczna Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna

NIP 952 135 35 62, REGON 384083617
ul. Murmańska 6 lok. 5,
04-203 Warszawa

Masz pytanie?
Skontaktuj się z nami

Pracujemy online

Grafika pokazująca kobietę przy telefonie i smartfonie
Logotypy komunikatorów internetowych

Naszym Klientom proponujemy również konsultacje i terapię online. Jeśli nie możesz spotkać się z nami w gabinecie, przeczytaj jak korzystać z konsultacji zdalnych i umów się na wizytę.