Kobieta wybierająca książkę z biblioteczki.

Nikt nie rodzi się rodzicem

Autor:
Iwona Ring
4 czerwca, 2021

Każdy z rodziców pragnie mieć zdrowe, mądre, dobrze przygotowane do dorosłego życia dziecko. I wydawać by się mogło, że kiedy ono się rodzi, to powinniśmy umieć osiągnąć wymarzony cel. Umiejętność wychowania dziecka traktujemy zwykle jako zdolność, w którą wyposażyła nas natura, umiejętność odziedziczoną po babkach i mamie, coś, co trzeba tylko rozćwiczyć i rozruszać jak nogi niemowlęcia zaczynającego chodzić i wszystko będzie działać. W rodzicielskim przekonaniu, że musimy poradzić sobie z wychowaniem dzieci, utwierdza nas także otoczenie. Bo przecież to otoczenie, gdy dzieci sprawiają  trudności, jako odpowiedzialnych zawsze wskazuje rodziców. I często słusznie.

Jakie młodzi rodzice mają faktycznie przygotowanie do wychowywania dzieci?

Tymczasem najczęściej, gdy rozpoczynamy wychowywanie dziecka, mamy niewiele więcej niż wzorce wyniesione z domu i rodzicielski instynkt. Rzeczywiście, sprawia on, że mama dużo szybciej niż inni uczy się rozpoznawać sygnały przekazywane przez dziecko. Na pewno. Czy jednak instynkt i doświadczenia z własnego dzieciństwa wystarczą? Zgadzam się z tymi rodzicami, którzy twierdzą, że to za mało. Często dochodzą do takiego wniosku, wychowując kolejne dziecko, kiedy sami dostrzegają, że mimo najlepszych chęci nie udało im się uniknąć wychowawczych potknięć. Zauważają, że żyjemy coraz szybciej, coraz mniej mamy czasu dla rodziny, także dla dziecka. Rzeczywistość jest coraz bardziej skomplikowana, coraz szybciej się zmienia i coraz trudniej jest mądrze wychowywać swoje dziecko.

A zresztą nie trzeba wcale spoglądać na wielki świat. Czasami wystarczy popatrzeć na dwa mikroświaty: żony i męża, teraz mamy i taty. W jednym domu dzieci nigdy nie oglądały telewizji po wieczorynce, w drugim tylko zasłaniano im oczy przy wyjątkowo brutalnych scenach w filmach dla dorosłych. W jednym od małego uczone były porządku, stawiano im wysokie wymagania i chętnie sięgano po kary. W drugim było liberalnie, królowało wychowanie bezstresowe. W takich rodzinach często trudno jest osiągnąć porozumienie co do metody wychowania dziecka i albo kontakty między rodzicami i dziećmi pełne są niekonsekwencji, albo jedno z nich ustępuje, rezygnując ze swojego udziału w wychowaniu. Łatwo się domyślić, że ani jedno, ani drugie rozwiązanie nie jest dobre. A to tylko przykład trudności, na które mogą trafić rodzice.

Jak rozwijać swoje rodzicielskie kompetencje?

Nie sztuką jednak wytknąć błąd, sztuką jest wspierać rodziców w zdobywaniu i trenowaniu rodzicielskich umiejętności. Robią to specjalistyczne placówki; psychologowie, pedagodzy, gdy rodzice nie radzą sobie z problemami. Wtedy na pewno warto przyjrzeć się w towarzystwie specjalisty własnym relacjom z dzieckiem i opanować sposoby, które ułatwiają nawiązanie z nim dobrego kontaktu. I zdarza się, że okazuje się to niełatwe. Trzeba pokonać własne obawy o dziecko, zrezygnować z niektórych przyzwyczajeń, zweryfikować aspiracje. Można także próbować nie dopuszczać do trudnych sytuacji. Jeśli rodzice tego pragną, proponujemy im trening wcześniej, profilaktycznie. Korzyści? Łatwiej zrozumieć i siebie, i dziecko, a tym samym uchronić się przed potknięciami i błędami. Łatwiej wyzwolić się z poczucia winy, znajdując rozstrzygnięcie wychowawczych wątpliwości i rodzicielskich rozterek. Łatwiej wreszcie nawiązać dobry kontakt z dzieckiem, poprawić umiejętność porozumiewania się z nim. Z tą myślą nasza Pracownia organizuje warsztaty dla rodziców przedszkolaków.

Czytaj również

Babcia i dziadek nie tylko od święta

Gdy milkną życzenia z okazji Dnia Babci i Dziadka i teksty recytowanych wierszyków, a kolorowe laurki trafiają na półki,  pojawia się przestrzeń do rozmowy o rodzinnych relacjach w pokoleniowym trójkącie – dziadkowie, rodzice i wnuki. Bo w tych relacjach zdarzają się  przecież trudności, pęknięcia i nieporozumienia. Między dziadkami a rodzicami,  w ich

Czytaj więcej >
Masaż Metodą Shantala – “Dotyk Miłości”

Jest to masaż szczególnie polecany niemowlętom i dzieciom, który można stosować od pierwszych dni życia dziecka, a wykonywać mogą go … przeszkoleni rodzice/opiekunowie 😊. Technika ta powstała w starożytnych Indiach, a w ostatnim czasie cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem w Europie,  m.in. ze względu na łatwość wykonywania oraz zadowalające efekty.  Wzmacnianie więzi rodzic –

Czytaj więcej >
Rzecz o czterech filarach przewodnictwa dorosłych

Czy wiesz, co pomaga rodzicom być dobrym przewodnikiem rodzinnego stada? Wg Jaspera Juula są cztery filary przewodnictwa dorosłych. Jakie? 1. Autorytet osobisty Niektórzy dorośli w naturalny sposób zyskują tzw. autorytet osobisty.  Opiera się on na „poczuciu własnej wartości, dobrej znajomości samego siebie, szacunku i zaufaniu do siebie

Czytaj więcej >
Rodzic – przywódca stada

Dzieci potrzebują rodziców jako przywódców stada, którzy pomogą im odnaleźć się w puszczy życia – dokładnie tak samo jak małe wilczki. Nasza rzeczywistość zmienia się z minuty na minutę, świat biegnie do przodu, a my próbujemy dotrzymać mu kroku. Wśród przemian, których doświadczamy w wielu sferach naszego życia, istotne wydają

Czytaj więcej >

Kontakt

Zdjęcie lokalizacji pracowni psychologicznej Ego na ulicy Murmańskiej

Praga Południe, Wawer, Wesoła, Rembertów, Ząbki, Gocław

Pracownia Psychologiczna Ego.
ul. Murmańska 6 lok. 5
04-203 Warszawa

Pracownia Psychologiczna Ego


NIP 952 135 35 62, REGON 017441219

Murmańska 6 lok. 5,
04-203 Warszawa
Nr konta: 54 1140 2004 0000 3802 7577 5722

Pracownia Psychologiczna Ego
Niepubliczna Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna

NIP 952 135 35 62, REGON 384083617
ul. Murmańska 6 lok. 5,
04-203 Warszawa

Masz pytanie?
Skontaktuj się z nami

Pracujemy online

Grafika pokazująca kobietę przy telefonie i smartfonie
Logotypy komunikatorów internetowych

Naszym Klientom proponujemy również konsultacje i terapię online. Jeśli nie możesz spotkać się z nami w gabinecie, przeczytaj jak korzystać z konsultacji zdalnych i umów się na wizytę.